Do zadań poradni należy:
-
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży: diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, diagnoza przetwarzania słuchowego, diagnoza integracji sensorycznej, diagnoza predyspozycji zawodowych.
- Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej, indywidualnej pomocy psychologiczno‐pedagogicznej: indywidualna pomoc psychologiczna, terapia pedagogiczna (zajęcia korekcyjno‐kompensacyjne, terapia ręki, terapia tyflopedagogiczna, surdopedagogiczna), terapia logopedyczna, terapia integracji sensorycznej, terapia Biofeedback, Neuroflow, AVS, NeuroSky
- Opiniowanie i orzecznictwo:
Wydawanie opinii w sprawach:- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej lub odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego
- spełniania przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
- pozostawienia ucznia klasy I‐III szkoły Podstawowej na drugi rok w tej samej klasie.
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno‐pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce
- objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia
- odroczenie rozpoczęcia spełniania spełniania obowiązku szkolnego w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych, możliwości podjęcia pracy przez małoletniego poniżej 16. roku życia
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej
- inne opinie w sprawach związanych z kształceniem, wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla lekarzy, PCPR, Sądu)
- Innych, określonych w odrębnych przepisach.
Wydawanie orzeczeń:
- o potrzebie nauczania indywidualnego,
- o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niesłyszenie, słabe słyszenie, niewidzenie, słabe widzenie, niepełnosprawność ruchową (w tym afazja), niepełnosprawność intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym), autyzm, w tym z zespół Aspergera, niepełnosprawnością sprzężoną, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niedostosowanie społeczne
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno‐wychowawczych (niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim)
- Realizowanie zadań profilaktycznych
- Realizowania zadań edukacyjnych
- Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Zadania realizowane poza poradnią:
- Prowadzenie warsztatów, treningów, prelekcji wykładów, punktów konsultacyjnych, porad oraz mediacji lub interwencji w sytuacjach kryzysowych – dla uczniów, nauczycieli i rodziców/opiekunów prawnych
- Udział w konferencjach (prelekcje)
- Zajęcia psychoedukacjne dla uczniów, rodziców i nauczycieli
- Udział w posiedzeniach rad pedagogicznych placówek oświatowych
- Psychoedukacja rodziców poprzez prelekcje, pogadanki, przekazywanie materiałów edukacyjnych oraz prowadzenie warsztatów kształtujących ich umiejętności wychowawcze
- Wspieranie nauczycieli we współpracy z rodzicami
- Indywidualne konsultacje z nauczycielami w celu uzyskania dodatkowych informacji o uczniu, omówienia wyników badań danego ucznia, zaleceń dotyczących indywidualizacji oceniania, ustalania programu postępowania terapeutycznego, udzielania wskazówek do pracy korekcyjnej i wyrównawczej
- Wdrażanie programów profilaktyczno – edukacyjnych
- Badania pilotażowe (przesiewowe) – psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne
- Pełne badania na terenie szkół w sytuacji trudności w dotarciu do P‐PP.
- Współpraca z samorządami terytorialnymi i mediami, zapewniająca przepływ informacji o ważnych dla środowiska lokalnego zagrożeniach oraz narastających problemach
- Włączenie się w opracowywanie strategii rozwiązywania programów profilaktyczno – wychowawczych
- Współpraca z instytucjami uzupełniającymi działania Poradni
Na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrowcu Św. działają także:
Punkt Konsultacyjny w zakresie „Wspierania szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych z kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianiem edukacji włączającej”.
Czwartek godz. 13:00-14:00, pokój nr 8a, dr Magdalena Kalista-Jasiak