Drodzy rodzice
W obecnej sytuacji, związanej ze stanem epidemicznym w kraju, w pewnym stopniu ograniczeniu uległa możliwość przeprowadzenia w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej pełnej diagnozy gotowości Waszego dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego.
W związku z tym, by ułatwić Państwu samodzielne podjęcie decyzji co do dalszej edukacji Waszego dziecka, przygotowaliśmy zestaw pytań i informacji, które pomogą Państwu podjąć właściwą decyzję.
Czy moje dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej?
- Czy dziecko interesuje się otaczającym je światem i zjawiskami przyrody?
- Czy dziecko przejawia zainteresowanie czytaniem, pisaniem, liczeniem?
- Czy dziecko potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na jednej czynności?
- Czy dziecko bez większych trudności porozumiewa się z innymi, rozumie skierowane do niego polecenia lub prośby?
- Czy dziecko umie zgodnie bawić się w grupie dzieci i umie z nimi współpracować?
- Czy dziecko potrafi bez problemu spędzić dłuższy czas poza domem (np. u dziadków, w przedszkolu, na dodatkowych zajęciach)?
- Czy dziecko rozumie podstawowe zasady i normy społeczne, potrafi podporządkować się regułom wyznaczonym przez osoby dorosłe?
- Czy dziecko potrafi samodzielnie pokonywać drobne trudności?
- Czy dziecko potrafi w pewnym chociaż zakresie kontrolować swoje emocje i opanować się, kiedy wymaga tego sytuacja?
- Czy dziecko potrafi okazywać i mówić o swoich emocjach?
- Czy dziecko jest pomysłowe i aktywne?
Podstawowe wymagania, jakie powinno spełniać dziecko rozpoczynające naukę w szkole:
- dziecko powinno umieć podać swoje imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców;
- narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie;
- obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; starać się nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to, co narysowało;
- ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny;
- dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta;
- łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor, kształt;
- wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach;
- rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt, sprzętów domowych, pojazdów;
- liczyć na konkretach kolejno do 10; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest;
- dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10;
- bez problemów układać kilkunastoelementowe puzzle;
- ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową (trzy-, czteroelementową);
- znać podstawowe figury geometryczne,
- ułożyć figury od najmniejszej do największej;
- odnaleźć w rozsypance elementy potrzebne do ułożenia danego obrazka;
- utrzymać przez dłuższy czas uwagę, umieć skoncentrować się;
- wykazywać zainteresowanie swoją pracą i jej efektami, dziecku powinno zależeć, by wykonać swoją pracę jak najlepiej, najdokładniej;
- pracować wytrwale przy dłuższym wysiłku;
- prawidłowo wymawiać wszystkie głoski;
- nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura, bada – pada;
- podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby, wymieniać głoski z wyrazów 3 – 4 literowych i składać z głosek proste wyrazy; zapamiętywać i powtórzyć w prawidłowej kolejności dyktowane 3 – 4 słowa;
- opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową;
- rozwiązać proste zagadki, rebusy, łamigłówki;
- czytać niedługie teksty ze zrozumieniem jeśli ma opanowany materiał literowy; jeśli dziecko nie czyta jeszcze samodzielnie, powinno umieć odpowiedzieć na proste pytania do tekstu odczytanego na głos przez rodzica;
- uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki;
- wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost;
- znać podstawowe słowa określające położenie przedmiotów w przestrzeni (pod, nad, przed, za, obok, między, w górze, na dole itp.);
- wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych;
- jeździć na rowerze, wspinać się na drabinki, sprawnie łapać i odrzucać piłkę;
- doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę czy pracę, w trudniejszych sytuacjach umieć zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej;
- nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
- pomagać innym dzieciom, próbować je pocieszać, stawać w ich obronie;
- unikać sytuacji konfliktowych, napotykane trudne sytuacje starać się rozwiązać bez użycia przemocy;
- zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej, dzielić się zabawkami;
- działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom;
- w sytuacjach trudnych lub napotykanych przeszkodach dziecko powinno umieć poprosić o pomoc, dodatkowe wyjaśnienia;
- wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki;
- umieć utrzymać porządek wokół siebie (odłożyć zabawki na właściwe miejsce, posprzątać po swojej pracy itp.);
- dziecko powinno potrafić samo zorganizować sobie czas, przejawiać inicjatywę w zabawach;
- mieć dobre tempo pracy;
- nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
- pomagać innym dzieciom, próbować je pocieszać, stawać w ich obronie;
- unikać sytuacji konfliktowych, napotykane trudne sytuacje starać się rozwiązać bez użycia przemocy.
W dalszym ciągu mogą Państwo również skontaktować się telefonicznie ze specjalistą zatrudnionym w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, celem przedyskutowania, przeanalizowania, uzyskania informacji o wątpliwościach czy niepokojących Was zachowaniach dziecka, o jego rozwoju, potrzebach, a także ćwiczeniach i zadaniach jakie możecie samodzielnie z waszym dzieckiem prowadzić.