Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Ostrowcu Św., ul. Żeromskiego 5
tel. 41 266-59-44
NIP 6611657991 Regon: 291120106
S T A T U T
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W OSTROWCU ŚW.
Rozdział 1. Nazwa i typ placówki oraz jej zadania i cele
§ 1
1. Nazwa Poradni:
1) Nazwa Poradni brzmi: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ostrowcu Św.
W dalszej części nazwę tej Poradni będzie się oznaczać skrótem PP-P.
2) Siedziba PP-P mieści się w Ostrowcu Św. przy ul. Żeromskiego 5.
3) PP-P jest jednostką budżetową Starostwa Powiatu Ostrowieckiego.
4) Poradnia nie posiada imienia.
5) Poradnia posiada pieczęć o treści:
§ 2
1. Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, dzieciom począwszy od momentu urodzenia oraz młodzieży. Ponadto, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Do zadań Poradni należy:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży,
2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierania nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3) Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśniania mechanizmów ich funkcjonowania
w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu; efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
- wydanie opinii,
- wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
4. Opinie Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku.
5. Opinie wydawane są w sprawie:
1) Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego.
2) Spełniania przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
3) Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie.
4) Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.
5) Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
6) Zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego.
7) Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
8) Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy.
9) Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej
i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia.
10) Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta.
11) Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
12) Zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu.
13) Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych.
14) Objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce.
15) Zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
16) Innych, określonych w odrębnych przepisach.
6. W Poradni działa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zespół orzekający wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
7. Zespół orzekający na wniosek rodziców dziecka lub ucznia lub pełnoletniego ucznia, wydaje orzeczenia w sprawach:
1) O potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki
i metod pracy.
2) O potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczania do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
3) O potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
4) O potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.
5) Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
6) Orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego.
7) Orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
8) Orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania.
9) Orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
10) Orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
11) Orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
12) Orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
13) Orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
- udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery zawodowej,
- udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
9. Bezpośrednia pomoc psychologiczno-pedagogiczna dzieciom, młodzieży, rodzicom udzielana jest w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
- terapii rodziny,
- grup wsparcia,
- prowadzenia mediacji,
- interwencji kryzysowej,
- warsztatów,
- porad i konsultacji,
- wykładów i prelekcji,
- działalności informacyjno-szkoleniowej.
10. Poradnia realizuje zadania w ramach wspierania wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkoli, szkół i placówek, w tym wspiera nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych poprzez:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
- planowanie i realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- pomoc w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży, - prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli, - udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych,
- udział w zebraniach rad pedagogicznych,
- porady i konsultacje,
- warsztaty,
- wykłady i prelekcje,
- działalność informacyjno-szkoleniową,
- organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
11. Wspieranie przedszkoli, szkół i placówek ma na celu poprawę jakości pracy tych placówek zgodnie z kierunkami realizowanymi przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa i obejmuje:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
§ 3
1. Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
2. Poradnia udziela pomocy dzieciom nieuczęszczającym do szkoły (przedszkola)
a zamieszkałym na terenie działania PP-P w Ostrowcu Św. oraz ich rodzicom.
3. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania Poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania Poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom. Może także orzekać w stosunku do dzieci przebywających w placówkach specjalnych (na podstawie rozporządzenia o orzekaniu).
4. W przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz młodzieżowych ośrodków wychowawczych, orzeczenia mogą wydawać również zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa, lub miejsce zamieszkania ucznia.
5.Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania Poradni.
6. W przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie korzystają z wychowania przedszkolnego, oraz dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i opinie wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci.
7. W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
8. Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające
w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie.
Rozdział 2. Organy placówki oraz ich kompetencje
§ 4
Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni.
- Rada Pedagogiczna.
Dyrektor
Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Poradni, a w szczególności:
- Dyrektor reprezentuje Poradnię na zewnątrz.
- Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za BHP w placówce. Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu i uczestnictwa w zajęciach organizowanych w Poradni, odpowiada za plan ewakuacji placówki, który musi być umieszczony w widocznym i dostępnym miejscu.
- Dyrektor dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. Dyrektor realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących. W wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Dyrektor zapewnia pomoc w doskonaleniu zawodowym nauczycieli.
- Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą PP-P. Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników PP-P.
- Współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Poradni.
- Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
Rada Pedagogiczna
W PP-P działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem PP-P w zakresie realizacji statutowych zadań.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor PP-P.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jego przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentówpedagogicznych,
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Poradni.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
- organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć /harmonogram/,
- projekt planu finansowego placówki,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
-
- Zespół wyznaczony do opracowania statutu przygotowuje projekt Statutu Poradni, a następnie przedstawia go do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora – o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Sprawy sporne pomiędzy dyrektorem a Radą Pedagogiczną rozpatrywane są z poszanowaniem stron zgodnie z ustawą o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami oraz przepisami zawartymi w Karcie Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami.
Stronom przysługuje prawo odwołania się do Zakładowej Organizacji Związkowej lub Organu Prowadzącego Poradnię tj. Starostwa Powiatowego w Ostrowcu Św. zgodnie z kompetencjami organów.
Rozdział 3. Organ prowadzący placówkę
§ 5
- Organem prowadzącym dla PP-P jest jednostka Samorządu Terytorialnego – Starostwo Powiatu Ostrowieckiego. Nadzór pedagogiczny sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty.
Rozdział 4. Organizacja placówki
§ 6
- Obszar działalności PP-P w Ostrowcu Św. obejmuje teren powiatu ostrowieckiego tj. miasto Ostrowiec Św. oraz gminy Bałtów, Bodzechów, Kunów, Waśniów, Ćmielów.
- PP-P zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedę.
- W Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być zatrudnieni lekarze i inni specjaliści.
- PP-P zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
- Pracownicy PP-P realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w środowisku dzieci i młodzieży w tym środowisku rodzinnym.
§ 7
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku.
- W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący, liczbę etatów administracji i obsługi. Dodatkowe informacje dot. pracowników przebywających na urlopach zdrowotnych.
- Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 30 maja danego roku.
- Arkusz organizacji Poradni może być aneksowany w przypadku zachodzących zmian w organizacji pracy placówki.
§ 8
1. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
3. Zadania realizowane poza Poradnią:
- prowadzenie warsztatów, treningów, prelekcji, wykładów, punktów konsultacyjnych, porad oraz mediacji lub interwencji w sytuacjach kryzysowych,
- organizowanie konferencji we współpracy z innymi instytucjami,
- zajęcia psychoedukacjne dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- udział w posiedzeniach rad pedagogicznych szkół,
- psychoedukacja rodziców poprzez prelekcje, pogadanki, przekazywanie materiałów edukacyjnych oraz prowadzenie warsztatów kształtujących ich umiejętności wychowawcze,
- wspieranie nauczycieli we współpracy z rodzicami,
- indywidualne konsultacje z nauczycielami w celu uzyskania dodatkowych informacji o uczniu, omówienia wyników badań danego ucznia, zaleceń dotyczących indywidualizacji oceniania, ustalania programu postępowania terapeutycznego, udzielania wskazówek do pracy korekcyjnej i wyrównawczej,
- grupy wsparcia dla rodziców uczniów mających zaburzenia emocjonalne, trudności w nauce itp.,
- grupowe zajęcia terapeutyczne – stymulacja prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dzieci,
- warsztaty kształtujące aktywną i kreatywną postawę uczniów w planowaniu przyszłości zawodowej,
- wdrażanie programów profilaktyczno – edukacyjnych,
- prowadzenie warsztatów dla nauczycieli, uczniów, rodziców, zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami,
- badania pilotażowe w celu określenia poziomu sprawności analizatorów uczniów klas „0” – I,
- pełne badania na terenie szkół w sytuacji trudności w dotarciu do P-PP,
- badania przesiewowe logopedyczne, których celem jest ustalenie stanu mowy uczniów, badanie słuchu,
- logopedyczne zajęcia grupowe na terenie przedszkola,
- współpraca z samorządami terytorialnymi i mediami, zapewniająca przepływ informacji o ważnych dla środowiska lokalnego zagrożeniach oraz narastających problemach,
- włączenie się w opracowywanie strategii rozwiązywania programów profilaktyczno – wychowawczych,
- współpraca z instytucjami wspierającymi działania Poradni.
§ 9
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania.
- Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania.
- Poradnia gromadzi w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia, słuchacza lub prowadzonych w szczególności badań i czynności uzupełniających prowadzonych przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także inną dokumentację związaną z udzielaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Dziennik zajęć pedagoga, psychologa, logopedy.
§ 10
- W przypadku, gdy publiczna Poradnia psychologiczno – pedagogiczna stała się niewłaściwa do udzielania pomocy dziecku, w szczególności w związku ze zmianą terenu działania Poradni, zmianą miejsca zamieszkania dziecka lub zmianą szkoły, do której uczeń uczęszcza, dyrektor Poradni, na wniosek rodziców dziecka, niezwłocznie przekazuje publicznej Poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, właściwej do udzielania pomocy dziecku, indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających.
- Dyrektor publicznej Poradni psychologiczno – pedagogicznej przekazującej indywidualną teczkę sporządza protokół zawierający w szczególności oznaczenie poradni przekazującej i poradni właściwej do udzielania pomocy dziecku, chronologiczny spis dokumentów zawartych w indywidualnej teczce, podpisy dyrektora poradni przekazującej i dyrektora poradni właściwej do udzielania pomocy dziecku oraz datę przekazania.
§ 11
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową określoną w odrębnych przepisach.
Rozdział 5. Zakres zadań pracowników placówki
§ 12
Szczegółowy zakres zadań dla poszczególnych pracowników PP-P jest ustalany zgodnie z aktualnymi przepisami oświatowymi, statutem PP-P i zawarty jest w przydziałach czynności pracowników w teczkach akt osobowych.
Przydziały czynności obejmują:
- Prowadzenie badań psychologicznych.
- Prowadzenie badań pedagogicznych.
- Prowadzenie badań logopedycznych.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych i słabych stron uczniów.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się.
- Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych.
- Opiniowanie, orzekanie, kwalifikowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Wykorzystywanie i stosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w formach doskonalenia zawodowego.
- Ochrona danych osobowych w systemie informatycznym i ręcznym, a w szczególności przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych oraz przeciwdziałanie w przypadku wykrycia naruszeń zabezpieczeń systemu zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
- Przestrzeganie zasad organizacji i dyscypliny pracy.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, a nie objętych powyższym przydziałem oraz wykaz placówek objętych opieką pedagoga i psychologa.
Przydział czynności logopedy obejmuje w zakresie diagnozy:
- pilotażowe badania 6-latków w podległych placówkach przedszkolnych,
- przeprowadzanie pełnych badań logopedycznych,
- udzielanie rodzicom, nauczycielom konsultacji oraz wskazówek do pracy z dziećmi,
- kwalifikowanie przypadków do logoterapii na terenie Poradni,
- diagnoza potrzeb edukacyjnych w placówkach przedszkolnych,
w zakresie terapii:
- indywidualna logoterapia,
- udzielanie wskazówek rodzicom do pracy z dziećmi w domu,
w zakresie doradztwa:
- konsultacje, udzielanie porad rodzicom, nauczycielom,
- stała współpraca i pomoc nauczycielom, którzy w swych grupach mają dzieci objęte logoterapią oraz dzieci z poważnymi wadami wymowy,
w zakresie profilaktyki:
- popularyzowanie wiedzy logopedycznej w ramach: prelekcji, pogadanek, szkoleniowych Rad Pedagogicznych, Punktów Konsultacyjnych w szkołach i placówkach.
Rozdział 6. Postanowienia końcowe
W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie odpowiednio przepisy:
Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r, Karty Nauczyciela, Kodeksu Pracy, resortowe przepisy płacowe oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawne.
Zmiany w Statucie wprowadza się zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Dyrektor
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
mgr Elżbieta Helicka
Statut Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej zatwierdzono na Radzie Pedagogicznej
dnia 28 listopada 2017 r.